Sepa leciono
La familio
Kiel ... -as? Jak ... ?
Novaj vortoj - Nová slova
agrabla | příjemný |
---|---|
ami | milovat, mít rád |
antaŭa | předešlý, předchozí |
atenta | pozorný |
besto | zvíře |
certe | jistě, určitě |
ĉesi | přestat |
ĉevalo | kůň |
ĉiu | každý |
denove | znovu, opět |
devi | muset |
diri | říci |
eĉ | ba i, dokonce |
ekstere | venku |
elefanto | slon |
fakto | fakt |
fanfaroni | vychloubat se |
fini | končit |
fine | konečně |
Francio | Francie |
frua | časný |
malfrue | pozdě |
funkcii | fungovat |
grava | důležitý |
ne gravas | zde: nevadí |
instrui | vyučovat |
instruisto | učitel |
iri | jít |
juna | mladý |
ke | že |
kelkaj | několik |
klara | jasný |
komenci | začít |
kvankam | ačkoliv |
legeble | čitelně |
leono | lev |
lerni | učit se |
lernanto | žák |
lernejo | škola |
longe | dlouho |
de longe | dávno, ode dávna |
nokto | noc |
nomo | jméno |
nu | no, inu |
ordinare | obyčejně |
parkere | zpaměti |
paroli | mluvit |
parolado | přednáška |
pensi | myslet |
perfekta | dokonalý |
povi | moci |
progreso | pokrok |
progresi | dělat pokroky |
rabi | loupit |
rabobesto | dravé zvíře |
rakonto | povídka |
rapida | rychlý |
regulo | pravidlo |
regule | pravidelně |
reprodukti | reprodukovat |
ripeti | opakovat |
ŝati | vážit si, mít rád |
tute | zcela |
tute ne | vůbec ne |
varma | teplý |
vespere | večer |
vidi | vidět |
Gramatiko - Gramatika
-
Příslovce odvozená mají koncovku -e: bona - dobrý, bone - dobře;
rapida - rychlý, rapide - rychle;
skribi - psát, skribe - písemně;
somero - léto, somere - v létě;
vespero - večer (podstatné jméno), vespere - večer (příslovce). -
Tvůrce esperanta uspořádal 45 zájmen a příslovcí v přehledný systém, a tím značně usnadnil jejich zapamatování. Všimněte si podoby a pravidelného střídání hlásek v češtině a v esperantu.
Všechna slova, kterými se v esperantu
tážeme, začínají písmenem k: kiu kdo kie kde v odpovědi:
- kde na něco ukazujeme je písmenot: tiu ten tie tam - zobecňující je písmeno ĉ: ĉiu každý ĉie všude - záporné je částice nen: neniu nikdo nenie nikde - neurčité je písmeno i: iu kdosi ie kdesi Tabulka v češtině
tázací co kdo jaký čí kde kdy jak kolik neurčitá něco někdo nějaký něčí někde někdy nějak několik záporná nic nikdo nijaký ničí nikde nikdy nijak - Tabulka zájmen a příslovcí v esperantu
neurčitá tázací, vztažná ukazovací zevšeobec-
ňujícízáporná věc io
něcokio
cotio
toĉio
všenenio
nicosoba iu
někdo, kdosikiu
kdo, kterýtiu
ten, ta, toĉiu
každýneniu
nikdo, žádnývlastnost ia
nějaký, jakýsikia
jakýtia
takovýĉia
všelijakýnenia
nijakýpřivlastnění ies
něčíkies
číties
toho, těchĉies
každého, všechnenies
nikohomísto ie
někdekie
kdetie
tamĉie
všudenenie
nikdečas iam
někdykiam
kdy, kdyžtiam
tehdyĉiam
vždyneniam
nikdyzpůsob iel
nějakkiel
jaktiel
takĉiel
všelijakneniel
nijakpříčina ial
z nějaké příčinykial
pročtial
protoĉial
ze všech příčinnenial
bez důvodumnožství iom
trochukiom
koliktiom
tolikĉiom
zcela všechnoneniom
vůbec nicVšimněte si
-
Zájmena a příslovce neurčitá začínají na i-, tázací na ki-, ukazovací na ti-, zevšeobecňující na ĉi- a záporná na neni-.
-
Zájmena vyjadřují věc (končí na -o), osobu (-u), vlastnost (-a) a přivlastnění (-es).
-
Příslovce vyjadřují místo (-e), čas (-am), způsob (-el), příčinu (-al) a množství (-om).
Nejdříve se naučme devíti slovíčkům kio, kiu, kia atd. Začátečníci tato slovíčka pro jejich podobnost často zaměňují. Tomu se vyhneme, naučíme-li se jim v kratičkých větách uvedených na obrázcích. Z představy obrázku a z obsahu věty se nám pak vybaví smysl tázacího slůvka. Pak si dobře zapamatujeme význam počátečních písmen: k značí otázku, t - odpověď, ĉ - zobecnění, nen - zápor, i - neurčitost . Známe-li bezpečně těchto devět slovíček a význam začátků i zakončení, snadno si utvoříme ostatních 36 slovíček a zapamatujeme si jejich význam v řadách jako kiu, tiu, ĉiu, neniu, iu; kio, tio, ĉio, nenio, io atd.
Naučte se zpaměti kratičkým větám na obrázcích:
Kio estas tio? Co je to? Kiu frapas? Kdo klepe? Kia estas la gazeto? Jaký je časopis? Kies domo estas tio? Čí je to dům? Kie estas Mario? Kde je Marius? Kiam vi revenos? Kdy se vrátíš? Kiel vi fartas? Jak se máš? Kial ploras Karlo? Proč pláče Karel? Kiom estas 1 + 1? Kolik je 1 + 1? -
-
Koncovka -n se používá nejen pro 4. pád, ale označuje i směr u příslovečných určeních místa, ať už mají podobu příslovce nebo podstatného jména s předložkou: ekstere - venku, eksteren - ven; en la ĉambro - v pokoji, en la ĉambron - do pokoje; sur la tablo - na stole, sur la tablon - na stůl (nejedná se o 4. pád po předložce, nýbrž o označení směru, není proto porušeno pravidlo, že předložky se váží k 1. pádu).
Podobně z příslovcí místa v naší tabulce můžeme vytvořit příslovce směru: ien - někam, kien - kam, tien - tam, ĉien - do všech míst, nenien - nikam.
Pozorní musíme být u příslovcí ukazovacích, protože mají v češtině stejný překlad: Tie estas Jozefo. Tam je Josef. (Kde?)
Tien iras Jozefo. Tam jde Josef. (Kam?)Kien iras Mario? Kam jde Marius? -
Slůvko ajn značí -koli: kiu ajn - kdokoli, kio ajn - cokoli, kiun ajn - kohokoli, kie ajn - kdekoli, kien ajn - kamkoli atd.
Používá se stejným významem i u zájmen a příslovcí neurčitých a zevšeobecňujících: iu ajn, ĉiu ajn kdokoli, ie ajn, ĉie ajn kdekoli atd. Rozdíl je pouze v důrazu: Mi legos ion ajn. Budu číst cokoliv (= aspoň něco). Mi legos ĉion ajn. Budu číst cokoliv (= vše, na co přijdu).
-
Zájmena a příslovce tázací slouží i jako vztažná na začátku vedlejších vět. Porovnejte: Kiu skribas la leteron? Kdo píše ten dopis?
Mi ne scias, kiu skribas la leteron. Nevím, kdo píše ten dopis.
Tio estas la knabo, kiu skribas la leteron. To je chlapec, který píše ten dopis. -
Zájmeno tiu se může týkat nejen osob, nýbrž i věcí, rostlin a zvířat. Rozdíl od tio nejlépe vyplývá z těchto příkladů:
Tio estas tiu viro. To je ten muž. Tio estas tiu virino. To je ta žena. Tio estas tiu infano. To je to dítě. Tio estas tiu tablo. To je ten stůl. Tio estas tiu seĝo. To je ta židle. Tio estas tiu elefanto. To je ten slon. Tio estas tiu zebro. To je ta zebra. Tio estas tiu besto. To je to zvíře. Podobně je to i u ostatních zájmen s touto koncovkou: Kiun libron vi legas? Kterou knihu čteš? Neniun mi legas. Žádnou nečtu. Ĉu vi amas iun beston? Máš rád některé zvíře? Ĉiun beston mi amas. Každé zvíře mám rád.
-
Zájmena končící na -es jsou nesklonná, na -o mají 4. pád, na -u a -a i množné číslo: Kion vi legas? Co čtete?
Kiajn librojn vi legas? Jaké knihy čtete? (odpovídáme: krásné, zajímavé, dobrodružné apod.)
Kiujn librojn vi legas? Které knihy čtete? (odpovídáme: Faraóna, Zločin a trest, Švejka apod.)
Kies librojn vi legas? Čí knihy čtete?
Ekzercoj - Cvičení
-
Doplňte zpaměti otázky: Kiu...? Kio...? Kia...? Kies...? Kie...? Kiam...? Kiel...? Kial...? Kiom...? Kien...?
-
Odpovězte na otázky: Kio estas tigro kaj leono? Ĉu ankaŭ elefanto estas rabobesto? Kiu lernas esperanton? Kiam Jozefo aŭskultas koncertojn? Kun kiu li ludas ŝakon? Kiel ludas Karlo? Ĉu Karlo gajnis ĉiujn ludojn? Kiu legas Esperantan gazeton? Kia estas la gazeto Floroj? Kies infano dormis? Kial li jam dormis? Kie estis ili ĉiuj?
Montri la solvon - Ukázat řešení
Kaŝi la solvon - Skrýt řešení
Tigro kaj leono estas rabobestoj. Ne, elefanto ne estas rabobesto. Jozefo lernas Esperanton. Li aŭskultas koncertojn ĉiam vespere. Li iam ludas ŝakon kun Karlo. Karlo ludas tre bone. Ne, li ne gajnis ĉiujn ludojn. La patro ĝin legas. La Floroj estas ĉeĥa gazeto. La infano de Paŭlino dormis. Ĉar li estas ankoraŭ malgranda. Ili ĉiuj estis en la granda ĉambro.
-
Přeložte: Je pěkný večer. Kdo čte? Otec a matka čtou. Kdo pracuje? Marie a Pavlína pracují. Co dělá Pavlína? Pavlína šije dětskou košilku (košilku pro dítě). Cokoli (ona) dělá, dělá dobře. Dělá dobře jakoukoli práci. Kdy se učí Josef? Učí se vždy večer a vždy, kdy(ž) má čas. Kde se učí? Učí se v pokoji. Jak se učí? Učí se pilně a pravidelně. Učí se ještě někdo? Ne, nikdo se neučí. Proč se Josef učí esperanto? Chce si dopisovat (korespondi) s esperantisty. Čí je ta kniha, která (kiu) leží na stole? To je otcova kniha. Je kniha, která leží na stole, česká? Ano, to je česká kniha.
Montri la solvon - Ukázat řešení
Kaŝi la solvon - Skrýt řešení
Estas bela vespero. Kiu legas? La patro kaj la patrino legas. Kiu laboras? Maria kaj Paŭlino laboras. Kion faras Paŭlino? Paŭlino kudras ĉemizeton por la infano. Kion ajn ŝi faras, ŝi faras bone. Ŝi faras bone kian ajn laboron. Kiam lernas Jozefo? Li lernas ĉiam vespere kaj ĉiam, kiam li havas tempon. Kie li lernas? Li lernas en la ĉambro. Kiel li lernas? Li lernas diligente kaj regule. Ĉu ankoraŭ iu lernas? Ne, neniu lernas. Kial Jozefo lernas Esperanton? Li volas korespondi kun esperantistoj. Kies estas la libro, kiu kuŝas sur la tablo? Tio estas libro de la patro. Ĉu la libro, kiu kuŝas sur la tablo, estas ĉeĥa? Jes, tio estas ĉeĥa libro.
Anekdoto - Anekdota
Instruisto: Kiu povas nomi al mi kvin rabobestojn?Lernanto: Du tigroj kaj tri leonoj.